Tábori Ferenc, Vecsés alpolgármestere, Szabó István, a Pest Megyei Közgyűlés elnöke, Ughy Attila, a XVIII. kerület polgármestere és Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója aláírják a dokumentumot
Lázár János miniszter válaszol a Tizenhetedik Online kérdésére a mai tájékoztatón
A Budapest Airport és a környékbeli önkormányzatok és a Főváros példaértékű összefogással kívánják felgyorsítani a budapesti repülőtér térségének gazdasági és infrastrukturális fejlődését, amelynek érdekében külön társulást hoznak létre. Az összefogásnak külön aktualitást ad a közelgő budapesti vizes VB és a 2020-as labdarúgó EB közelgő megrendezése, csakúgy, mint a magyar főváros olimpiai pályázata, amelyek kapcsán kiemelt jelentősége lesz a repülőtérrel kapcsolatos fejlesztéseknek.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Térség- és Gazdaságfejlesztési Klaszter néven megalakuló szerveződés legfőbb célja, hogy felgyorsítsák a korábban megálmodott Airport City megvalósulását, vagyis, hogy a repülőtéri gazdasági tevékenység bővülésével együtt dinamikusan fejlődjön a régió is. A térségi együttműködéstől elsősorban azt remélik, hogy a budapesti repülőtér és közvetlen környezete kiemelt figyelmet kaphat az országos és regionális fejlesztések során.
A Klaszter fontos célkitűzése ugyanis, hogy a budapesti repülőtér Magyarország gazdasági növekedésének egyik fontos szereplőjeként megerősítse vezető pozícióját a régióban. A térség fejlesztésének külön aktualitást ad, hogy a magyar főváros 2017-ben vizes VB-t rendez, 2020-ban labdarúgó EB mérkőzéseknek ad otthont, 2024-ben pedig az olimpia házigazdája szeretne lenni. Így rövid időn belül szükségessé válhat néhány régóta megálmodott fejlesztés, beleértve a repülőtéri gyorsforgalmi út felújítását és a 2. Terminál kötöttpályás kapcsolatának megteremtését.
A Budapest Airport Konzultációs Bizottság mai ülésén a kezdeményezők szándéknyilatkozatot írták alá. A megbeszélésen az érintett önkormányzatok vezető tisztségviselői mellett a Budapest Airport szakmai, üzleti és kormányzati partnerei is rendszeresen részt vesznek.
A szándéknyilatkozat aláírói Ughy Attilát, Budapest XVIII. kerület, Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzat polgármesterét kérték fel a Klaszter létrehozásával kapcsolatos teendők koordinálására. A Klaszter a térségben a területfejlesztés és helyi gazdaságélénkítés érdekében jön létre, ezért a repülőtérhez kötődő állami, önkormányzati és piaci szereplők, intézmények és gazdasági társaságok felé egyaránt nyitott kezdeményezés. Az alapító tagok között a XVIII. kerületi önkormányzat mellett helyet kapott a Fővárosi és a Pest megyei Önkormányzat, Vecsés Város és a légiforgalmi irányításért felelős HungaroControl is.
„Nagy öröm számunkra, hogy a térség politikai vezetőivel végzett közös munka eredményeként új lendületet kaphat a repülőtéri régió fejlődése, amely a repülőtér, a szomszédos települések, a főváros, valamint az egész nemzetgazdaság kiemelt közös érdeke.” – fogalmazott az esemény alkalmával Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója.
„A repülőtér és a környező települések együttműködése eddig is kimondottan sikeresnek tekinthető, amelyet egyebek mellett számos eredményes közös kezdeményezés is bizonyít, de különösen fontosnak tartom, hogy hamarosan intézményes keretek között folytathatjuk a regionális fejlesztések érdekében megkezdett koordinációt, amelynek irányítását örömmel vállaltuk el.” – hangsúlyozta Ughy Attila, a klaszter létrehozását kezdeményező XVIII. kerület polgármestere.
Az ünnepélyes aláírás után, a kormányzati intézkedésekről szóló mai tájékoztatón – az M1 élő közvetítésében – Horváth K. József, a Tizenhetedik Online főszerkesztője megkérdezte Lázár János Miniszterelnökséget vezető minisztert, hogyan értékeli azt a megállapodást, amelyet délelőtt írtak alá a Főváros, Pest megye, a XVIII. kerület, Vecsés és a Budapest Airport képviselői, s amely a régió közös fejlesztéséről szól. Támogatja-e a kormány ezt az összefogást, illetve szándékában áll-e támogatni az együttműködést?
Lázár János a következőket válaszolta.
– Két szempontról van szó, amelyet itt össze kell kötnünk. Az egyik, hogy akik a repülőtér környezetében élnek, azoknak fontos, hogy nyugodtan tudjanak élni, a repülőtéren zajló tevékenység csak a minimális mértékben vegye igénybe a türelmüket, a béketűrésükből ne hozza ki őket, és a normális életfeltételeket minimális, csak a legszükségesebb mértékben veszélyeztesse. Ez mindig nagy dilemma. Huszonöt éve az érintett kerületek polgárai többször nyilvánították ki akaratukat arról, hogy a gépek hol menjenek, illetve hol ne menjenek. Ez nem figyelmen kívül hagyható szempont.
A budapesti repülőterek fejlesztése kiemelt kormányzati cél. Maga a kormány is tárgyal a Budapest Airporttal arról, hogy lehetne megerősíteni a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret, hogyan lehetne még erősebb a repülőtér, hogyan lehetne regionális előnyre szert tennünk, milyen eszközök kellenek hozzá, a Budapest Airport hogyan tudja ezt befektetőként erősíteni. Ugyanakkor a fejlesztési a kerületben élőknek nem lehet hátrányos, nem mehet az életminőség rovására. Ezt a két szempontot kell összehozni.
Az ugyanakkor nem kérdés, hogy a Budapest Airporttal, a mögötte álló befektető csoporttal a kormány folyamatosan tárgyal. Fejlesztési tervet kértünk tőlük. A kormánynak az a nemzetgazdasági érdeke, hogy Budapest, mint világmárka és Magyarország, mint jó hely a repülőtér segítségével is közelebb kerüljön a világhoz és Európa más részeihez. A kormány tehát kifejezetten érdekelt a reptér fejlesztésében és tervezi is azt. De! Szeretnénk, ha a kerületben élők ezt támogatni és elviselni tudnák – zárta gondolatai Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter.
Tekintsék meg videón Lázár János válaszát.