„Támogatjuk a metróvonalak felújítását, de új metró építését nem” – szögezte le Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter a kabinet határozott álláspontját csütörtökön a Kormányinfón. Magyarán: nincs esély a HÉV és a 2-es metró összekötésére, jóllehet erről az elmúlt napokban erőteljes kommunikációs kampányba kezdett két fővárosi kerület polgármestere. Lázár János tájékoztatása tehát még éppen időben jött, hogy a XVI.-XVII. kerület lakói ne éljék bele magukat a leendő metróba, mert új metró építését a kormány nem támogatja. Helyette az elővárosi vasúthálózat fejlesztésére helyezi a súlyt.
Lázár János elmondta, a kormánynak körülbelül száz milliárd forintja van arra, hogy Budapesten elővárosi beruházásokat hajtson végre. Jelezte, ha a Fidesz április 8-án elnyeri a választópolgárok bizalmát, akkor elengedhetetlenül szükséges lesz három-négy nagy témának az összehangolása. Köztük van az állami tulajdonban lévő HÉV, MÁV és az önkormányzati tulajdonban lévő budapesti közlekedés együttműködésének rendezése, a nagyberuházások központi kezelése. Ezek között említette a ferihegyi repülőtér és a belváros gyorsvasúttal való összeköttetését, a Keleti és a Nyugati pályaudvar teljes megújítását. A fejlesztéseknek megoldást kell találni arra is, hogyan lehet az agglomerációból a munkaerőt, az iskolába járókat, a kórházba igyekvőket Budapestre szállítani?
A miniszter aláhúzta, hogy a HÉV teljes modernizációja elkerülhetetlen. Véleménye szerint Budapest közlekedési problémájára az elővárosi vasútrendszer volna a megoldás. Hogy a HÉV modernizációja MÁV alapon álljon vagy teljesen új rendszer jöjjön létre, egyelőre kérdés. Ennek költsége azonban alaphangon háromszázmilliárd forint, azaz egymilliárd euró.
Az unió adatai alapján a főváros és az agglomeráció is elérte azt a fejlettségi szintet, amihez az Európai Unió támogatást nyújtott. A következő, 2020-ig tartó fejlesztési időszakban az országnak nem minden területe fog részesedni ilyen volumenben európai uniós forrásokból. Így várhatóan Budapest és környéke sem. A miniszter szerint azonban a budapesti tömegközlekedést akkor is fejleszteni kell, ha nincs hozzá uniós forrás. Ez esetben hazai kasszából kell ezt finanszírozni, az elővárosi vasút fejlesztésével együtt.
Lázár János szerint a budapesti közlekedés akkor fog megváltozni, ha az elővárosi vasúthálózat profi lesz.