Városnézés közben Budapesten
2015. márciusában iskolánk gimnáziumi tagozatáról már a harmadik alkalommal vehetett részt negyven, tizedik évfolyamos diák a Határtalanul pályázati projektben, amelynek témája ezúttal középkori építészetünk, Árpád-házi királyok és szentek fennmaradt emlékeinek a feldolgozása volt, és amely során partneriskolánk, a székelykeresztúri Berde Mózes Unitárius Gimnázium ugyancsak negyven tanulójával, nyolc pedagógus részvételével folytatott együttműködés keretében egy művészettörténeti füzetet és egy kiállítást hoztunk létre. A projekt az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő (EMET) 2.385.000 Ft-os támogatásával valósult meg.
Az előkészítő szakaszban egy facebook-csoportot hoztunk létre, amely lehetőséget adott a diákoknak a személyes találkozó előtti megismerkedésre, és az azóta is „élő” kapcsolat megőrzésére. Az előkészítő órákon megismertettük a programban részt vevő diákokkal a székelység és az unitárius vallás jellemzőit, továbbá a projekt témájául szolgáló középkori építészetünk és a magyar szentkultusz jellemzőit. Felkészülten indultunk Székelyföldre, ahol felkerestük és dokumentáltuk számos fennmaradt középkori emlékünket, de a pályázati teendők mellett jutott idő egyéb színes programokra és a személyes kapcsolatok építésére is rendkívül vendégszerető, szívélyes vendéglátóinkkal. Már barátokként fogadtuk a hozzánk látogató székely csoportot, akiknek iskolánkat is bemutattuk, valamint a jó hangulatú és tartalmas fővárosi programok mellett szigethalmi és nógrádi országjárást is szerveztünk a pályázati feladatok teljesítésére. Értékelő órákon dolgoztuk fel a tapasztalatokat, bemutató órákat tartottunk a programban részt nem vett diákoknak az utazások eseményeiről, élményeiről. Témanapon összegeztük a projektet, az elkészült tablók és művészettörténeti füzet pedig hosszabb távon is megőrzi közös tevékenységünk eredményét.
A székelyföldi úton részt vett diákok és tanárok számára egyaránt felejthetetlen élmény volt a sok középkori templom felkeresése között a nagygalambfalvi refomrátus templomban tett látogatásunk, elsősorban a helyi lelkész előadása miatt. Az értékelő órákon ilyen emlékeket idéztek fel a diákok: „Sose fogom elfelejteni a nagygalambfalvi templom papját és nem azért, mert hidegben, fáradtan hallgattuk több mint egy órán keresztül, hanem azért, mert ennyire szívből még sose hallottam embert beszélni. Minden érzelmet, ami benne lakozott, átadott nekünk”, „nagyon szépen elmesélte nekünk Erdély és Magyarország történelmi múltját. A végén kitért arra is, milyen fontos a bárhol élő magyarok összetartása.”
A magyarországi utazáson is sok értékes ismeretet és személyes élményt gyűjtöttünk. Több helyszínen, így a pásztói múzeumban, a tereskei és az ócsai templomban vagy a szigethalmi Emese Parkban is olyan, hivatásuk iránt elkötelezett, kiváló idegenvezetőkkel találkoztunk, akiknek a szavai mély és tartós emlékeket hagytak a résztvevőkben. Különösen nagy élmény volt az ott levő diákoknak az Emese Park kísérleti régészeti munkájának megismerése, ahol az ismertető gyakorlati tevékenységgel is párosult; az államalapítás korával kapcsolatos interaktív előadás során kérdéseket tehettek fel, fegyvereket vehettek kézbe, evezhettek, íjjal lőhettek, illetve beléphettek Árpád-kori rekonstruált földházba. Vendégeink a többször rendkívül barátságtalanná vált időjárás ellenére is pozitív élményekkel, új barátságokkal és a viszontlátás reményében indultak haza, Székelyföldre.
Baranyai Mihály, történelemtanár, pályázati projektvezető,
Budapest XVII. Kerületi Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium