![]() |
![]() |
![]() |
Budapest, 2012. június 29., péntek (MTI) – Alkotmánybírósághoz fordult a Liszt Ferenc-repteret üzemeltető Budapest Airport, miután a cég szerint alkotmányos elveket sért a hirtelen és aránytalan mértékben megemelt önkormányzati telekadó – közölte a társaság az MTI-vel pénteken.
A Budapest Airport beadványa szerint a főváros XVII. és XVIII. kerületi önkormányzata által kivetett 2012-es telekadó mértéke megsérti az arányos közteherviselés alkotmányos elvét ezért kéri a repülőtér az Alkotmánybíróság állásfoglalását. A Budapest Airportnak csak az idei évben a helyi iparűzési adón felül további 2,25 milliárd forint telekadót kell fizetnie, ami a 2011-es kötelezettség 330 százaléka – ismertetik.
A repülőtér jogi álláspontja szerint a két helyi önkormányzat differenciálatlanul és aránytalanul magas mértékben állapította meg a telekadó mértékét. A Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér területe 1.515 hektár, amelynek túlnyomó része a két fővárosi kerület önkormányzatához tartozik – ismertetik.
A Budapest Airport jogi szakértői hangsúlyozzák, hogy a repülőtérnek, az üzemelés jellege és biztonsága miatt hatalmas, másra, például mezőgazdasági művelésre nem hasznosítható területtel kell rendelkeznie, emiatt a kivetett telekadót is arányosan, a vállalat közteherviselő képességét is figyelembe véve kellett volna megállapítani. A Budapest Airport így is a dél-pesti régió legnagyobb adófizetője, csak tavaly nem kevesebb, mint 7 milliárd forint adót fizetett különböző jogcímeken a költségvetésbe és az önkormányzatok számlájára – írják.
A rendszeres adófizetés mellett a repülőtér üzemeltetője a 2006-os tulajdonosváltás óta több mint 265 millió eurót (mintegy 76 milliárd forintot) fektetett be a repülőtér infrastruktúrájának fejlesztésére és bővítésére, ezzel teljesítette a magyar állam felé a privatizáció során vállalt kötelezettségét – szögezi le a cég.
A Budapest Airport emlékeztet rá, hogy a Malév 2012. február 3-án bekövetkezett csődje az egész magyar légiközlekedést elhúzódó és mély válságba taszította, sok ezer munkahely szűnt meg a repülőtéren és továbbiak elvesztését hozhatja magával a magyar szállodaiparban és idegenforgalomban, ha továbbra sem történik "semmi a válság kezelésére". Az aránytalanul magasan megállapított telekadó csak tovább súlyosbítja a repülőtér helyzetét, ami pedig tovább rontja a magyar gazdaság és a magyar főváros versenyképességét a régióban – fogalmaznak.
A Budapest Airport különös egybeesésnek találja, hogy a telekadó módosítás egyik fő kedvezményezettje az a XVII. kerület, amely – az egy önkormányzatok gazdálkodását vizsgáló felmérés szerint – rekord mértékű, milliárdos nagyságrendű adósságot halmozott fel tavaly. A Magyar Progresszív Intézet által vizsgált 46 legnagyobb magyar önkormányzat közül a főváros XVII. kerülete volt 2011-ben a harmadik legnagyobb mértékben eladósodó önkormányzat, 230 százalékkal növelve egy év alatt az adósságállományát – áll a közleményben. Az egy lakosra jutó eladósodottság pedig 209 százalékkal emelkedett, amivel a vizsgált önkormányzatok közül a negyedik helyre került. Ezek után ez év márciusában a XVII. kerület polgármestere terjesztette elő a parlamentben a budapesti repülőteret aránytalanul sújtó törvénymódosítást, miközben a magyar légiközlekedés és turizmus már súlyos mélyrepülésben volt a Malév csődjének következtében – írja a BA.
"A Malév csődje nyomán kialakult válságos helyzet kezelése érdekében a Budapest Airport egy olyan, több mint tíz pontból álló javaslatcsomagot nyújtott be a minisztérium részére, amelynek részét képezte a repülőteret sújtó telekadó-terhek jelentős csökkentése is. A javaslatra egyrészt elutasítás, illetve a telekadó további emelése volt a válasz, ezért a repülőteret üzemeltető cég immár kénytelen jogi eszközöket is alkalmazni" – indokolta az AB beadvány benyújtását Jost Lammers a közleményben. A Budapest Airport vezérigazgatója hozzátette: "a település legnagyobb adófizetőjeként és munkaadójaként nagyon bízunk abban, hogy eredményre vezetnek tárgyalásaink a repülőtérnek otthont adó XVIII. kerület önkormányzatával, amelyek célja egy, a regionális gazdasági szereplők érdekeit is figyelembe vevő, korrekt helyi adópolitika kialakítása."
A Budapest Airport Zrt. telekadóval kapcsolatos közleménye ügyében Rákosmente Önkormányzatának álláspontja a következő.
A magyarországi repülőterek esetében alkalmazható telekadó a Magyar Országgyűlés legitim döntése.
Magyarországon az emberek, cégek adót fizetnek, hozzájárulnak szűkebb helyi közösségük és az egész ország fenntartásához. Ezt döntő többségben az itt befektető külföldi nagyvállalatok is zokszó nélkül megteszik.
A Budapest Airport Zrt. azonban minden lehetőséget megpróbál, hogy elkerülje ezt a kötelességét: kiscica módra siránkozik, ki akar bújni a közterhek alól.
Piacgazdaságban élünk. A repülőtér üzemeltetése üzleti vállalkozás. Nem karitatív cselekedet. Ha a repülés nem üzlet, akkor semmi sem az. Amikor mindenkitől, a minimálbért keresőktől is elvárja az állam, hogy adót fizessenek, akkor az üzleti hasznot előállító nagy vállalkozásoktól még inkább elvárható ugyanez. Szánalmas látvány, amikor a legnagyobbak nyafognak azért, amit a kisebbeknek zokszó nélkül tűrni kell. Ne attól működjön egy komoly üzleti vállalkozás, hogy mentességet rimánkodik ki magának, hanem attól, hogy megfizethető áron jó minőségű terméket, szolgáltatást kínál.
A XVII., a XVIII. kerület és Vecsés lakóit megilleti a Budapest Airport Zrt. által fizetendő adó. A zajártalmak miatt hosszú évtizedek óta nagyon sok hátrányát viselik az itt élők a repülőtér működésének.
Adósság terén pedig öntsünk tiszta vizet a pohárba.
A Budapest Airport Zrt. számára nem a telekadó, még csak nem is a MALÉV-csőd okoz komoly pénzügyi nehézséget.
A Budapest Airport Zrt. legnagyobb problémája az, hogy hitelezői szorítják a torkát, mert nagyon sok pénzzel tartozik. 2005-ben ugyanis későbbi tulajdonosai úgy vásárolták meg az állami céget és a repülőtér 75 éves üzemeltetési jogát, hogy a 464,5 milliárd forintos vételár nagy részét hitelből fizették ki.
Ennek köszönhető, hogy a 2004-ben még 10 milliárd forint nyereséget hozó állami vállalat a privatizációt követő években már sokmilliárdos veszteséget termelt. A milliárdos törlesztést azóta is nyögik, a veszteséget pedig évről-évre görgetik.
Ezért van bajban a Budapest Airport Zrt., mert tulajdonosai hitelből vásároltak be, és a finanszírozó bankok kopogtatnak.
Talán ezért is terel, állít valótlant a cég a XVII. kerület „rekordmértékű” adósságát illetően. Budapest XVII. kerülete a Gazdaságkutató Intézet 2011-ben megjelent kimutatása szerint az egyik legkevésbé eladósodottabb kerület, az egy főre eső adósságállomány nagysága tekintetében 23 kerület közül a 20. helyen szerepel. Országos kitekintésben pedig jelenleg is a nagyvárosok között az adósság mértéke itt az egyik legalacsonyabb.
Tegyünk tisztába még egy kérdést. A Budapest Airport Zrt. a 2012-es MALÉV-csőd és a telekadó kapcsán a fejlesztések átütemezésével és munkahelyek megszüntetésével revolverezi a Kormányt és az Országgyűlést.
A cég 2012-ben olyan fejlesztések elhalasztását jelentette be, amelyet a 2005-ös privatizációs szerződés alapján 2011. december 31-ig meg kellett volna valósítania! (parkolóház, cargo-bázis, zárt hajtóműpróbázó stb.).
A munkahelyekkel kapcsolatos „aggodalmuk” tekintetében pedig mindent elárul két szám: a privatizáció évében, 2005-ben még közel 2.400 munkavállaló dolgozott a Budapest Airport-nál. 2011 végén a csöndben végrehajtott folyamatos leépítéseket követően a létszám már csak 1.030 fő.
Jogos a kérdés: hol volt ekkor még a MALÉV-csőd és a telekadó?
Sehol. Ez az üzletpolitika.
Rákosmente Önkormányzata ezzel szemben közérdeket képvisel, nem egy üzleti érdeket. A telekadó segítségével utakat, csatornát, óvodákat, iskolákat építünk és bővítünk. Nekünk ez a dolgunk, az itt élő emberek érdekében végezzük munkánkat.
Sajtó és Kommunikáció
Rákosmente Önkormányzata