A gyorsvonati pótjegyekről – az ügyvéd szemével

  \"\"\"\"\"\" \"\"\"\"

\"\"

A MÁV-START honlapján (elvira.hu), 2013. május 1-én jelent meg egy rövid tájékoztatás arról, hogy „a menetrendben meghirdetett feláras vonatok száma 2013. május 15-étől növekszik. E vonatok használatához a MÁV-START Zrt. rugalmasan felhasználható, a jelenleg ismert IC- pót- és helyjegynél olcsóbb, új, gyorsvonati pótjegy elnevezésű felárat vezet be.” Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a menetrendben megjelölt egyes gyors- és sebesvonatok igénybevétele esetén gyorsvonati pótjegyet kell váltaniuk az utazni kívánóknak. Jelen cikkünkben ennek az árváltoztatásnak kívánunk röviden utánajárni.
Bár a személyszállítás folyamatos drágulása mindenhol megfigyelhető volt, a vasúti jegyárak az elmúlt 3 évben nem változtak. Ez a stagnálás főleg a 2002-2010 közötti időszak, mindösszesen 140 %-os áremelkedéséhez képest mondható jelentősnek. A mostani változtatásokról dr. Völner Pál a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára tartott sajtótájékoztatót, melyen elmondta, hogy a pótjegyekből származó többletbevételt a MÁV célzottan csak a szolgáltatási színvonal emelésére használ(hat)ja majd fel. Az emelkedett díjak ellensúlyozásaként a minisztérium tájékoztatása szerint 15, alacsonyabb műszaki szintet nyújtó vonalon 15 százalékkal csökkentik a jegyek árát.
Először vizsgáljuk meg magát a változást. Az érintett vonalak felsorolása felesleges volna, általánosságban azonban elmondható, hogy a naponta megközelítőleg 3000 elindított vonatból a feláras rendszer kiterjesztése után is csak – a korábbi kb. 200 vonaton túlmenően összesen – 456 InterCity, hibrid, gyors vagy sebes járaton kell gyorsvonati pótjegyet váltani. Ezekre a vonatokra sem kell azonban mindenkinek pótjegyet váltani (a pótjegyváltási kötelezettség alól mentesülők listája az elvira.hu honlapon megtekinthető). A mentességen túl a vasúttársaság kedvezményes pótjegyváltási lehetőséget is biztosít: „65 év felettiek és a 6 év alattiak kedvezményes gyorsvonati felár-bérletet vásárolhatnak, melynek 30 napos érvénytartamán belül gyorsvonati pótjegy váltása nélkül utazhatnak. A kedvezményes gyorsvonati felár-bérlet csak pénztárban vásárolható, érvénytartama a 30 napos bérletével egyezik meg, nem visszatéríthető.” A pótjegyet kiváltó felár-bérlet ára a 6 év alatti és 65 év feletti utasok számára 1500 forint.
„Budapest-bérlettel a gyorsvonati pótjegy-köteles vonatok igénybe vehetőek, de a gyorsvonati pótjegyet meg kell váltani. Aki Budapest-bérlettel és csatlakozó (MÁV-START-) bérlettel is rendelkezik, az utazás Budapesten kívüli viszonylatán mentesül a gyorsvonati pótjegy váltásának kötelezettsége alól, ha mindkét bérletét felmutatja, tehát Budapest közigazgatási határán belüli utolsó állomás és a budapesti kiindulási vagy célállomása között kell gyorsvonati pótjegyet váltania. Aki Budapest-bérlettel és csatlakozó menetjeggyel rendelkezik, az az utazás teljes – gyorsvonattal érintett – viszonylatára köteles gyorsvonati pótjegyet váltani.”
A pótjegyek miatt felmerülő többletköltség ellensúlyozásaként az utasok az érintett vonat esetleges késéséből eredően kártérítésre is tarthatnak igényt, ennek mértéke a késés hosszától függően a menetjegy árának 25-50 %-a. A változtatásokra történő átállást megkönnyítendő, egy türelmi időszak is bevezetésre kerül, így „2013. július 31-éig a gyorsvonati pótjegy-köteles vonaton a jegyvizsgáló akkor is pótdíj felszámítása nélkül adja ki a gyorsvonati pótjegyet, ha azt az utasnak a felszállási állomáson lett volna lehetősége előzetesen megvásárolni.” 
A változások megismerése után járjuk egy kicsit körbe az új szabályozás hatásait. Bár a türelmi időszak elsősorban az utazóközönség számára jelent könnyítést, a pótjegyek váltásával kapcsolatosan a vasúttársaságnak sem volt zökkenőmentes az átállás, sok helyen jelentett problémát, hogy a pótjegy még nem volt beépítve a pénztárak rendszerébe, amikor a megváltásuk már fontos lett volna. További kavarodást okoz az online jegyvásárlás miatt a korábban megváltott menetjegyek mellé a pótjegy megváltása. Ezt úgy oldották meg, hogy az e-ticket rendszerben kioszkos jegyátvétellel vagy otthoni jegynyomtatással jegyet vásárló utasoknak gyorsvonati pótjegyet csak 2013. június 1-jétől kellett vásárolniuk. Lényegében tehát eltérő áron történt az értékesítés az online és a jegypénztáras utasok tekintetében. Ez önmagában egy ismert gyakorlat, hiszen mindannyian találkozhattunk már vele, hogy az interneten keresztüli vásárlást kedvezményesebben (vagy éppen hátrányosabban) kezelik. Azonban a felkészülési idő rendkívüli rövidsége, és a tájékoztatás szinte teljes elmaradása miatt a két ár között meglevő különbségről csak kevesen értesültek. Ugyan a bírságolásra életbe léptetett türelmi időszak miatt az érintett utasok közül azok, akik nem vettek pótjegyet, ugyanannyit fizettek az utazásért online és pénztári vásárlás esetében is, de ez már közel sincs így azok tekintetében, akik megvették a pótjegyet.


Dr. Juhász György ügyvéd
európai jogi szakjogász
T: +3613310385, +3614731303
A Tizenhetedik Online jogi tanácsadója
Dr. Juhász György ügyvédi iroda
drjuhaszgyorgy@drjuhaszgyorgy.com