Pozitív nevelés az óvodában

\"\"\"\"\"\"

Az egész magyar pedagógus társadalmat évek óta foglalkoztatja a gyermeki agresszió, a konfliktusok megoldásának segítése.
Magyarországon először Bariné Kazai Zsuzsanna honosította, adaptálta a pozitív nevelés módszerét (Jane Nelsen és Lynn Lott amerikában kidolgozott módszere).
Minden felnőttnek, aki gyereket nevel, felelőssége van abban, hogy fontos életvezetési és szociális készségeket tanítva, ránevelje a gyerekét a megfelelő viselkedésre. Ebben a pozitív fegyelmezésnek fontos szerepe van.
A pozitív fegyelmezés a tévedéseket, mint tanulási lehetőségeket kezeli és a helytelen viselkedés megelőzésére koncentrál, nem a büntetésre. Olyan fontos közösségi és életvezetési képességeket tanít, mint az önértékelés, önbizalom, együttműködés, önfegyelem, jó kommunikációs készség és problémamegoldó képesség, olyan módon, amely mélyen tiszteletteljes és bátorító gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt.
Egy újabb kutatás szerint a gyerekek „alapfelszereltségben” tartalmazzák a kapcsolatokhoz való kötődést, és azok a gyerekek, akik kötődnek a környezetükhöz, családjukhoz, óvodájukhoz, iskolájukhoz, kevésbé hajlamosak a rossz viselkedésre. Ahhoz, hogy sikeres, közreműködő tagjai legyenek közösségüknek, a gyerekeknek meg kell tanulniuk az ehhez szükséges közösségi és életvezetési képességeket.
2011 novemberében két teljes napon át sajátították el az ezzel kapcsolatos ismereteket a rákoskerti Százszorszép Óvoda dolgozói. Óvónők, dajkák, de még az óvodatitkár is, 17-en tanulták azért, hogy mind jobb kapcsolatban legyenek a gyermekekkel és egyre jobb nevelőkké váljanak. A továbbképzésről összefoglaló hangfelvétel is készült, amit a Kossuth Rádió február 20-án adott le a Vendég a háznál című műsorában. A felvétel három hétig meghallgatható a www.mr1-kossuth.hu Műsoraink címszónál, a „Vendég a háznál: A pozitív fegyelmezés” link alatt.
Az Óvodavezetője elmondta, hogy ez még csak a jéghegy csúcsa. A módszer a mindennapi gyakorlati munkában lesz igazi próbatétel. Nem hagyják elsikkadni, elveszni a tanultakat az óvoda munkatársai egymást figyelmeztetve, segítve fogják készségszintre emelni, életbe tartani a tanultakat.
Százszorszép Óvoda vezetése